کارگاه خصوصی همسفران کنگره 60، نمایندگی عطار نیشابور
سه شنبه 15 آبان 1397 ساعت 08:27 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست همسفر ساناز | ( نظرات )

جلسه دوم از دوره نهم کارگاه آموزشی خصوصی همسفران کنگرۀ 60

نمایندگی عطار نیشابور

نگهبان: همسفر لیلا  استاد: همسفر فاطمه  دبیر: همسفر صفیه 

روز دوشنبه مورخ 97/08/14  در ساعت 15:00 

دستور جلسه: رابطه یادگیری و معرکه‌گیری

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان فاطمه هستم همسفر؛

درگذشته به کسانی که به آن‌ها پهلوان می‌گفتند و بساطی را پهن می‌کردند و شروع به انجام کارهایی مثل پاره کردن زنجیر، راه رفتن روی شیشه، رمالی و از این قبیل کارها انجام می‌دادند و عده‌ای بیکار دور آن‌ها جمع می‌شدند؛ به این جریان معرکه‌گیری می‌گفتند.
کاری هم که ما همسفران در زمان ناآگاهی در مشاجره‌هایمان یا مصرف‌کنندگان و یا مسافرانمان انجام می‌دادیم دقیقاً همین معرکه‌گیری بود. به‌شخصه خودم رو مثال می‌زنم قبل از اینکه وارد کنگره بشوم همیشه دنبال بهانه‌ای بودم تا تمام تغییرات و کم و کاستی‌ها را به گردن مسافرم بیندازم.

یا اینکه هر وقت مسافرم از خانه خارج می‌شد در ذهنم تصور می‌کردم که کجا رفته؟ الآن چه‌کار می‌کند؟ و وقتی‌که به خانه می‌آمد این ذهنیات را به زبان می‌آوردم که منجر به درگیری و مشاجره می‌شد. این مسئله برای خیلی از ما همسفران اتفاق افتاده و این را هم می‌دانیم که در زمان مشاجره و یا معرکه‌گیری بیشترین اضطراب را خود ما متحمل می‌شویم؛ یعنی شخصی که وارد معرکه‌گیری می‌شود.
یک عامل دیگری که باعث می‌شود معرکه به پا کنیم می‌تواند منیت من باشد؛ اینکه من فکر می‌کنم همه‌چیز را می‌دانم و نیازی به آموزش ندارم و معرکه می‌گیرم تا با حاشیه‌سازی و شلوغ کردن نادانی و ناآگاهی خودم را پنهان کنم. در مقابل حاشیه، یادگیری قرار دارد و یادگیری مستقیماً از هوشیاری می‌آید و در هوشیاری می‌شود از هر چیزی آموزش گرفت، کسی که هوشیار است همیشه دنبال آموزش است، انسان هوشیار می‌تواند از هر چیزی آموزش بگیرد و به دانسته‌های خودش اضافه کند.
در کل معرکه‌گیری دلیل بارزی بر نادانی ما انسان‌هاست. مثلثی که اضلاع آن را ترس، ناامیدی و منیت تشکیل می‌دهد. منیتی که باعث می‌شود از آموزش گرفتن خودداری کنیم. ترسی که اجازه تفکر کردن به ما نمی‌دهد و ناامیدی که سدی است در برابر حرکت کردن و کسب تجربه.
رابطه یادگیری و معرکه‌گیری مثل رودخانه و مرداب می‌ماند؛ در رودخانه آبی که جریان دارد صاف و زلال است برخلاف مردابی که راکد و بی‌حرکت یکجا مانده و تمام آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند. کسی که در جریان آموزش قرار می‌گیرد؛ تفکر می‌کند، تجربه کسب می‌کند و آموزش می‌بیند مثل آب جاری آلودگی‌ها را جا می‌گذارد و خود را پاک و زلال می‌کند؛ اما کسی که از ترس، ناامیدی و منیت سدی می‌سازد در برابر آموزش گرفتن؛ مثل مرداب ساکن و راکد است. هرچقدر هم که با معرکه‌گیری سعی در پنهان کردن این ناآگاهی‌ها داشته باشید.
اگر حاشیه نباشد زندگی کسل‌کننده و یکنواخت می‌شود؛ اما این به خود من بستگی دارد که اسیر حاشیه شوم و یا از آن حاشیه درس بگیرم و در مسیر زندگی‌ام از آن‌ها استفاده کنم. ما باید با آموزش و افزایش دانایی از حاشیه‌ها در جهت مثبت استفاده کنیم نه در جهت منفی؛ اگر در جهت منفی استفاده شود بیشترین صدمه و آسیب را خود شخص متحمل می‌شود و انرژی زیادی را از شخص سلب می‌کند.

ممنونم که با سکوت خودتان به صحبت‌های من گوش کردید.

تایپ و نگارش : همسفر ساناز
عکاس : همسفر مریم از لژیون یکم


Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: کارگاه آموزشی کنگره60،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو